UTOŻSAMIANIE Z IDEAŁEM

Niekiedy utożsamiają normę z ideałem w sensie estetycznym albo biologicznym. W rozwoju zwykle chodzi raczej o ideał biologiczny, którego miernikiem może być zdrowie bądź jakiś zespół cech funkcjo­nalnych i morfologicznych osobnika. Ideał w sensie estetycznym ukształ­tował się w naszej kulturze pod wpływem dzieł genialnych rzeźbiarzy starożytnej Hellady i wyraża określony typ budowy ciała.Stosowana dla celów klinicznych norma musi być oparta na kryterium zdrowia.Pierwszy typ normy, oparty na osobniku przeciętnym, może służyć do określenia pozycji osobnika na tle jego populacji Tak np. zwykle porównuje się wysokość dziecka z wysokością przeciętną dzieci w tym samym wieku w danym kraju. Jeżeli dziecko okaże się znacznie niższe albo wyższe od tak określonej normy, wzbudza to u rodziców niepokój, czy rozwój jego odbywa się prawidłowo. Występuje tu bardzo istotna sprzeczność pomiędzy samą definicją normy a jej potocznym rozumie­niem.

Witaj na blogu! Nazywam się dr Tomasz Szafrański i jestem lekarzem pediatrą w Rzeszowskiem szpitalu. Bloga prowadzę od wielu lat, jest forma dzielenia się wiedzą medyczną z innymi ludźmi. Jeśli podobają Ci się treści jakie tutaj zamieszczam to zapraszam do częstego odwiedzania bloga.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)